Arrow BackTerug

Het is tijd voor verandering

July 5, 2021

Het is tijd voor verandering

De mens staat erom bekend zich goed aan te kunnen passen naar sterk veranderende omstandigheden. Ondanks dat we allemaal hebben moeten dealen met een pandemie - dat veel van ieders aanpassingsvermogen vraagt - staat een organisatie nooit lang stil. Door velen is deze Covid-19 pandemie gebruikt als moment van bezinning. Van om je heen kijken, vragen stellen en de tijd en ruimte nemen om kansen te benutten. Bij onze organisatie is wendbaar zijn een tweede natuur, dus ook wij hebben die kans gegrepen om aan soul searching te doen en besloten dat het tijd was om te evolueren. Een nieuwe uitdaging aan te gaan.

Vanaf nu willen we Fris Vooruit. Hierom hebben wij afscheid genomen van onze oude naam Jong&Fris en gaan we onder de naam Fris Vooruit onze Frisdoeners, adviestrajecten en producten nóg beter in de markt zetten.

Project: Baard in de keel

We zijn de transitie naar Fris Vooruit liefkozend 'Project: Baard in de keel' gaan noemen. Jongetjes in de pubertijd zitten in een transitie naar jong volwassenheid, wat ervoor zorgt dat hun stemgeluid zich ontwikkelt met af en toe een terugval. Deze metafoor bleek goed van toepassing op de ontwikkeling die Jong&Fris achter de schermen doormaakte, onderweg naar jong volwassenheid: Fris Vooruit.

We kozen bewust voor het format van een project, zo konden we mooi onze eigen methodes toepassen op het interne proces. We begonnen met de scope, hebben klanten en Frisdoeners betrokken bij de toekomstvisie en spraken een aantal deelopleveringen met elkaar af. Het doel van het project was enerzijds de winkel draaiende houden en anderzijds toewerken naar de officiële kick-off van Fris Vooruit.

Meer dan alleen Jong&Fris 2.0

Als Jong&Fris hebben we ruim 5 jaar de publieke sector mogen ontdekken. We kwamen overal - van Zeeland tot Groningen - en namen de verhalen van de mensen, de teams en de afdeling mee om daar van te leren. Ontzettend veel gemeenten, waterschappen en provincies zijn met ons de uitdaging aangegaan. Jong&Fris: het rebelse advies- en detacheringsbureau dat op Safari kwam, jonge mensen die de status quo kwamen uitdagen, of met een frisse blik kwamen experimenteren, fouten maken, leren en genieten. We maakten tientallen klantreizen en hebben zo de klant van onze klant beter leren kennen, om zo het 'van buiten naar binnen werken' te stimuleren.

Is dat met Fris Vooruit dan allemaal verleden tijd? Zeker niet! Alle geleerde lessen nemen we mee en onze sterke kanten gaan we versterken:

  • We werken nog steeds kort-cyclisch en mensgericht, doen nog steeds aan cocreatie
  • We ademen nog steeds Design Thinking en Lean Start-up
  • We maken nog steeds klantreizen
  • We geven nog steeds workshops en trainingen (belevingsessies)
  • We werken nog steeds zo visueel mogelijk
  • We gaan nog steeds op safari
  • Al onze Frisdoeners zijn nog steeds jong van geest en fris van doen!

Waarom een nieuwe naam?

Soms zit een naam je meer in de weg, dan dat het je verder brengt. Onder de naam Jong&Fris liepen we namelijk ook tegen een paar problemen aan:

'Jong&Fris? Maakt mij dat dan Oud&Muf?' - Een manager.


'Oh, Jong&Fris, dan ben jij vast de nieuwe stagiaire.' - Een collega.


'Ik ben niet echt jong meer, mag ik dan wel bij jullie komen werken?' - Een potentiële Frisdoener.

Met Fris Vooruit willen we aan tafel komen bij opdrachtgevers die innovatie en verandering hoog op de agenda hebben staan. Die echt open staan voor een frisse blik en moderne aanpak. Dat is de verandering die iedereen het meest gaat merken! De focus ligt meer op toffe opdrachten met een verandercomponent, waarbij we steeds kijken of de opdracht om een junior, medior of senior vraagt. De gemiddelde leeftijd van onze Frisdoeners zal daarbij wat omhoog kunnen gaan.

Verandering: ons favoriete probleem!

Veranderen. Van het woord alleen al worden sommige mensen onrustig. Het betekent vaak extra ballast voor werknemers, een moment van reflectie en evaluatie, een nieuwe houding en ander gedrag. Hierdoor heeft verandermanagement een slecht imago opgelopen; veranderen is lastig.

Veranderen om het veranderen is nooit het antwoord. Maar stel je nou eens voor dat het woord veranderen betekent: wendbaar zijn. Kunnen inspelen op de actualiteit. Stel je voor dat het woord een glimlach tevoorschijn tovert op de gezichten van je medewerkers. Dat ze staan te springen om te surfen op de golven van verandering, in plaats van meedeinen. Nou, dát is wat wij doen. Fris Vooruit: veranderen met een glimlach. Wij helpen (semi)overheden die Vooruit willen. Wij kijken om ons heen en zien een snel veranderende wereld en een publieke sector die aansluiting zoekt op deze veranderende wereld. Voor deze organisaties staan wij klaar.

Je kunt ons dus nog steeds vinden waar de status quo uitgedaagd mag worden en experimenteren is toegestaan. Daar waar innovatie en efficiëntie hand in hand gaan. Daar waar de ambitie is om Vooruit te komen.

Nu doen we dat onder een nieuwe naam en vanuit een nieuwe visie.

Benieuwd of onze moderne aanpak past bij jouw team of organisatie? Bekijk hier onze brochure of neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek!

info@frisvooruit.nl

072 202 91 92

Het is tijd voor verandering